2 nedoceněné inovace, kterým vděčíme za to, že horská kola toho zvládají stále více
Zajímavý článek na webu www.singletracks.com od Jeffa Barbera s názvem "Mountain Bikes Are More Capable Than Ever Before, and 2 Innovations Deserve Much of the Credit" vysvětluje, proč toho současná horská kola zvládají stále více. Článek tuto jejich schopnost připisuje dvěma nedávným, ale stále nedoceněným inovacím, jedné revolučního (náhlého) charakteru a druhé, která je povahy spíše evoluční (plížívé). Proberme souvislosti teleskopické sedlovky a moderní "dlouhé a nízké geometrie" horských kol.
Nejdřív si však řekněme, co máme na mysli, když říkáme, že horská kola toho více zvládnou. Článek cituje průkopníka designu moderních (zejména celo-odpružených kol) zakladatele a majitele značky Pivot, Chrise Cocalise. Cocalis tvrdí, že díky moderním horským kolům, mohou bajkeři "jezdit s větším nasazením, techničtější stezky, rychleji a sebevědoměji". Veterán mountain bikingu Jeff Lenosky k tomu dodává, že kola zvládají "větší spektrum jízdních schopností a stylů na větším spektru terénu.
Větší schopnosti současných horských kol umožnil podle článku vynález teleskopické sedlovky. Právě ta umožnila, aby celoodpružená horská kola s vysokými zdvihy fungovala i na šlapání do kopce, neboť právě díky ní bylo najednou možné mít sedlo dostatečně vysoko. Směrem dolů z kopce je pak sedlo tak nízko, že je využit celý potenciál jejich zdvihu. Po té, co teleskopická sedlovka umožnila vytvořit vysokozdvihá šlapavá kola, si bajková branže všimla, že díky nim může inonovat geometrii, a práci tlumiče. Teleskopická sedlovka ale také umožnila boom platformových pedálů a celé kategorie eMTB. Teleskopka vlastně umožnila to, že vlastníme dvě kola v jednom - DHčko, které jede z kopce a XCčko, které funguje při šlapání.
Obrázek 1: Ocelový Orange P7 je modelovým příkladem moderní bajkové geometrie
Pokud označním teleskopickou sedlovku za revoluci, měli bychom si podle Barberova článku všimnou i plíživé změny - moderní bajkové geometrie. Je jasné, že tato geometrie je neoddělitelně spojená s teleskopickou sedlovkou, ale její vývoj byl postupný. Několik let trvalo, než jsme se dostali k současným kolům s dlouhým "reachem" (tj. dlouhým předkem) položenou vidlicí, nízko položeným středem, kolmější sedlovou trubkou a širokými řidítky s krátkým představcem.
Tyto změny podle instruktora jízdy na MTB Simona Lawtona, se kterým Singletracks.com udělal také podcast, způsobily, že na dnešního kolech jsou řidítka za osou předního kola, což je věc, které jezdcům dodává na jistotě. Musíte jet z opravdu prudkého kopce, aby se řidítka dostala před osu a tuto jistotu jste ztratili. "Moderní geometrie také kolům přidala strmější sedlovou trubku, která způsobuje, že jezdci jsou při jízdě do kopce v daleko efektivnější pozici", vysvětluje Cocalis.
A co je na těchto změnách to nejdůležitější? Ano, umožnily profesionálním jezdcům před tím nevídané rychlosti a polety. Nás na Singltreku ale hlavně baví, jak usnadnily začínajícím bajkerům jízdu po stezkách. Stejně jako moderní karvingová lyže umožní i jedincům z lidu, aby vyřízli oblouk jako Michaela Schifferová, nová kola umožňují i nám průměrnějším cítit se při jízdě po stezkách jako Manon Carpenterová.
DOVĚTEK:
Aniž bychom si v tomto textu chtěli přihřívat eintopf, je vhodné zmínit, že značka Orange Bikes, kterou na českém trhu zastupujeme, ať již v kategorii hardtailů nebo celo-odpružených kol stojí v první linii inovátorů, kteří společně dostrkali naše kola k moderní "dlouhé a nízké" geometrii. Kolo bez teleskopky od nich snad ani nekoupíte. Pro ty, kteří by si chtěli vyzkoušet, jak se takové kolo chová, je tu flotila půjčovny Singltrek Centra v Novém Městě pod Smrkem. Historicky jsme bojovali s tím, že starší generace teleskopek nezvládaly náročný provoz v půjčovně (tím, jak nepoučení klienti v terénu měnili výšku a "tahali za bovden". Letos ale v kontejneru dorazí dost teleskopických sedlovek RST, abychom na nich zprovoznili naše ocelové hardtaily P7.
Obrázek 2: kola s moderní geometrií si na Singltreku pod Smrkem můžete půjčit
