Principy ochrany soukromí na ESHOP.SINGLTREK.CZ

Naše stránky Eshop.Singltrek.cz přizpůsobujeme na míru vám. Na základě vašeho chování na webu personalizujeme jeho obsah a zobrazujeme vám relevantní nabídky a produkty. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ nebo jakýkoli odkaz mimo tuto lištu souhlasíte také s využíváním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a v reklamních sítích na dalších webech. Personalizaci a cílenou reklamu si můžete kdykoli vypnout.

 eshop@singltrek.cz    420 604 276 019

Kontakt   O nás   Přihlásit / Registrovat   Čeština

8 upgradů, které z Vašeho XC bajku udělají schopnější a pohodlnější kolo

Datum: 25. 2. 2021, autor: Tomáš Kvasnička

Australský bajkový časopis FLOW nedávno vydal poradní článek o 8 upgradech pro vaše xc-čkové kolo. A my jsme pro Vás z něho připravili výcuc. Podobně jako mnoha Australanům se totiž i Vám může stát tento problém: Máte starší kolo a máte ho vlastně docela rádí, ale začali jste jezdit po trejlech - možná i po těžších trejlech - a máte pocit, že mu už nestačí dech. Nové kolo si ale kupovat nechcete, a nebo na to možná teď nejsou zdroje. Co kdybyste bike jenom trochu upgradovali? 

1: Řidítka

Jedno z nejjednodušších řešení, které má podstatný vliv na ovladatelnost kolo na stezce, je vyměnit řidítka. Proč vlastně mnohdy na XC kola dávají ty rovné krátké klacíky? Vy si ale pořiďte pořádné vlaštovky. Širší vlaštovky Vám umožní kolo uchopit z větší šířky a dají Vám větší páku při zatáčení. 

Zatímco na endurokolech jsou mnohdy 800 cm široké, zde by mohly stačit 760tky. Kdyby Vám to nakonec přišlo moc, vždycky je můžete zkrátit, ale neunáhlujte se, chvíli Vám potrvá si zvyknout. Moderní MTB řidítka se dělají v obvodu u přestavce 35 či 31.8 mm. 35tky mohou být až příliš tuhé, po starších standardech (25.4) už ale raději nesahejte. Ono stejnak možná budete kupovat s řidítky i kratší přestavec.

2: Teleskopická sedlovka

Za nás největší vynález na kolo od vynalezení ... kola. Navíc dneska už teleskopické sedlovky vozí i ve světovém poháru v XC. Proč byste ji neměli mít i Vy. Snížení sedla Vám dodá odvahu a umožní daleko lépe si ve sjezech hrát s těžištem - budete i na kole karvovat. Pokud máte kolo s vyšším rámovým trojúhelníkem, možná nebudete moct sahat po zdvihu větším než 12 cm. Navíc starší kola nejsou přípravena na vedení ovládacího bovdenu vnitřkem sedlové trubky. Na trhu je ale stále dost teleskopických sedlovek s vnějším vedením. I kdybyste nakonec bovden přichytili ošklivými zip-pásky - výhody teleskopu jsou tak velké, že poškozenou estetiku Vašeho bajku rádi přehlédnete. 

 


obrázek 1: telekospická sedlovka je nejlepší vynález všech dob zdroj: flowmountainbike.com

3: Široké pláště

Vyměnit pláště není tak drahé, stejnak jste je už skoro sjeli, že jo? Rozhodně se nebojte balónového efektu, méně než 2.0 je dnes pro ostudu. Za 2.4 se nemusíte stydět. Klidně volte drobnější vzorek, ale nezapomeňte upustit tlak (na okolo 2 PSI, my jezdíme i méně), dodá vám to trakci i pohodlí. Dejte si ale při nákupu pozor, aby se Vám plášť vešel do vidlice a zadní stavby. 

4: Širší ráfky

Jestli chcete použít moderní široké gumy, možná budete muset pořídit i nové ráfky, pro které jsou designované. Z dřívějších 17mm se standard posunul na 25-30 mm. Přitom pro XC je asi vhodnější nižší hodnota tohoto intervalu. Širší ráfek dává pneumatice větší podporu a ona se do boku tolik nedeformuje. Pokud budete řešit pláště i ráfky zároveň, nabízí se přejít k bezdušovém standardu. Umožní Vám jezdit ještě nižší tlaky a ušetříte 100-150 g x 2 za duše. Ale pozor, o tubeless je potřeba pečovat více než o duše. 

5: Vložky do tubeless plášťů

Tak voni vyndali duši, aby tam strkali nějaký vložky? Je to tak, ale dává to smysl, teda ne pro všechny a všude, ale dává. Pokud jste větší, těžší, jezdíte kamenitější traily, tak by to zejména pro zadní kolo Vašeho hardtailu mohlo být řešení. Můžete ještě více ubrat na tlaku a riziko defektu se ještě zmenší.

6: Vidlice s vyšším zdvihem

Mnoho rámů je koncipováno tak, že když ke svému stávajícímu zdvihu přidáte 2 cm, geometrie kola se s tím nějak vyrovná. Ty dva centimetry se nezdají jako moc, ale pokud se dobře podíváte do produktových tabulek nových kol, zjistíte, že jsou to přesně ty 2 cm zdvihu, které dělí XC kola od trailových kol. Proč si je nedopřát? 

7: Gripy

Utrácet za novou vidlici, ráfky či nová kola Vám možná přišlo moc. A tak jsme tu s ještě levnějším upgradem. Pořiďte si nové gripy. Mezi naše oblíbené patří ty s kovovou objímkou (lock-on ODI, nejlépe Oury !!) nebo silikonové gripy různých průměrů. Na trhu jsou i ergonomická řešení, která sice dokáží být ošklivá, ale pomáhají proti brnění a karpálním tunelům. Výhodou nových gripů je, že s nimi moc neriskujete, vždycky je můžete vyměnit za ty staré (sundávejte je tak, že je injekční stříkačkou propíchnete a vstříknete izopropyl, aby se neponičily) nebo za jinačí nové. 

8: A nakonec brzdy

I na XC bajku se může hodit, když je schopný zastavit. Pokud potřebujete větší brzdný efekt, lze pořídit kotouče větších rozměrů či nějaké osvědčené kousavé brzdové destičky after-market výrobců. 

Poznámky nakonec

Ale abyste se ne-upgradovali k smrti vyčerpáním z prázdné peněženky. Pokud byste měli řešit všechno, je možná lepší se podívat po dobrém novém trailovém kole. Hardtaily od značky Orange, kterou na českému trhu zastupujeme, patří mezi to nejlepší, co pozemšťani na planetě Zemi stvořili. Můžete si je vyzkoušet v půjčovně Singltreku pod Smrkem a jednoduše tak porovnat je se svým strojem. Z toho, jak dobré hardtaily Orange jsou, byl docela překvapený náš kolega Michal Šajner Vetešník, když je uprostřed pandemie vyzkoušel