Brzdy: Tipy a triky od mechanika
Jedna z nejčastějších záležitostí, které v servisu řešíme, jsou brzdy. Dnes se na kolech vyskytují již skoro výlučně hydraulické a kotoučové brzdy (ale nemějte strach, pokud máte veterána s ráfkovými brzdami, máme na Singltrek Centru špalíky skladem). Existuje mnoho typů brzd, jsou v dvoupístkových, tak čtyřpístkových provedeních a s různými tvary pák. Mohou v sobě ukrývat minerální olej či brzdovou kapalinu DOT 5.1.
Pro funkci brzd jsou zcela zásadní dva parametry. Tím prvním je jejich odvzdušněnost. Druhým pak jejich technická způsobilost. Nechci vám v tomto článku přesně popisovat, jak se brzdy odvzdušňují. Koneckonců na Youtube jsou stovky videí. Jde mi spíš o to upozornit, na co si dát pozor a jak se k brzdám chovat.
Určitě je na místě pravidelná kontrola brzd. Pokud máte pocit, že brzdy fungují dobře, stačí jen kontrolovat, kolik “masa” je ještě na brzdových destičkách. Nejzazší hranice výměny je, když jsou destičky v tloušťce nehtu. Nemusíte je kontrolovat po každé vyjížďce, avšak je nasnadě, že při blátivém počasí odchází mnohem dřív.
Ač se říká “kdo maže, ten jede”, nikomu nepřeju zkušenost s poolejovaným kotoučem a destičkami. Pokud se na destičky dostane olej či jiná podobná kapalina, ještě to nemusí být konec. Za sebe nedoporučuji (zvláště u levnějších brzd s minerálním olejem) jejich vypalování stylem: šlapu z kopce a přitom brzdím. Minerální olej nemá rád vysoké teploty a mohl by se spálit. Tím ztratí svoji konzistenci a brzdy brzdí hůř.
Pomoc může, ale nemusí být jednoduchá. Někdy stačí prostříkat třmen a kotouč čističem na brzdy. Budou pak chvíli hlučnější, ale obvykle se vzpamatují. Když se nevzpamatují, musí se destičky demontovat a vypálit. Můj ověřený postup je vypálit je pomocí Isopropylalkoholu a následně je lehce zbrousit jemným brusným papírem. Když jsem líný, broušení vynechávám. Kotouč pak čistím papírovými utěrkami a isopropylem. Kotouč nevypalovat!!!
Co se týče zavzdušnění brzd. Jestliže kolo máte nějakou dobu v jiné, než jeho typické jízdní poloze (např. položené v autě, pověšené za přední nebo zadní kolo na zdi), a pak ho postavíte, stisknete brzdu a ta se propadne, ale po několik zmáčknutích se “napumpuje”, je nejvyšší čas ji odvzdušnit. Neřešením riskujete, že se vzduchová bublina dostane tam, kam nemá a brzda výrazně ztratí na účinnosti například při jízdě z kopce. Odvzdušnění doporučuju 1x ročně. Nic se ovšem nedá paušalizovat. Ten, kdo jezdí technicky náročné traily za každého počasí, bude mít servisní interval kratší než běžný, víkendový či výletní cyklista.
Co se zavzdušněnými brzdami? Brzdy se z tohoto ohledu dělí na dva typy: Shimano a všechny ostatní. Shimano lze odvzdušnit rychle. Všechny ostatní zaberou více práce a chtějí klid. Stává se, ze návštěvníci Singltreku pod Smrkem, kteří po nás na počkání chtějí odvzdušnit legendární Juicy nebo Sole, bývají odměněni pohledy plnými jedu a blesků. Do Shimana se v domácích podmínkách mohou pustit všichni, kdo si dokáží demontovat kazetu. Do ostatních brzd nechť se ve vlastním zájmu po nákupu speciální odvzdušňovací sady pouštějí jen zkušení instalatéři.
Další závada, se kterou se poměrně často v servisu setkávám, jsou nevracející se pístky. Obvykle se to stane jen jednou. Poté už totiž nemůžete jet dál. Stává se to proto, že se pístky zanesou prachem. Obvyklá pomoc je pokapat pístky brzdovou kapalinou, která je uvnitř vašich brzd. Nezapomeňte ale předtím sundat destičky, abyste si je nekontaminovali! Pokapat, zatlačit zpět, zmáčknout páku brzdy a zase zatlačit. Takto opakovat, dokud se pístky nepohybují a nezajíždějí oba samy. Může to být delší proces a radím ho neuspěchat. Vyplatí se být trpělivý.
Co se týče brzdové kapaliny, dříve platilo následující: Shimano = minerální olej. SRAM = DOT 5.1. Bohužel se SRAM od roku 2022 rozhodl nám zase jednou ukázat, zač je toho pokrok či nový standard a začal vyrábět brzdy také s minerálním olejem. Tím to běžnému smrtelníkovi opravdu neusnadnil. Ony totiž ty brzdy vypadají hodně podobně. A to, že je na nich napsáno “mineral oil only”, rozhodně není záruka úspěchu. Každopádně přeji SRAMu hodně zdaru a doufám, že se brzdy nebudou zavzdušňovat jako na běžícím pásu. Podobný pokrok ovšem zavítal i k jiným značkám brzd. Formula měla kdysi DOT 5.1. Nyní je to minerální olej, a tak prostě, je to někdy k zbláznění.
Poslední odstaveček bych rád věnoval varování o správném načasování odvzdušňovacího procesu. Vesele odvzdušňujte doma před vyjížďkou, ale dejte si na to dostatek času a počítejte s variantou, že možná budete muset vyhledat odbornou pomoc. Odvzdušňování není nic extra složitého, ale počítejte s tím, že když se má něco pokazit, pokazí se to. TOTO VLASTNĚ PLATÍ PRO VEŠKERÝ SERVIS. Když se něco dělá nahonem, často vznikají zbytečné chyby a nervozita rozhodně nepomůže.
P.S. Co používáme a osvědčilo se nám v intenzivním provozu na Singltrek Centru: Minerální olej doporučujeme tento, brzdovou kapalinu DOT 5.1 tuto. Ale jinak DOT 5.1 kapalinu seženete všude, kde prodávají věci na auta. Minerální olej můžete v případě nouze nahradit kapalinou do Citroenu (LHM) a v případě naprosté krize i dětským olejíčkem (obyčejným minerálním, nikoli bio bylinkovým).