Direct Sales v cyklobranži: Hrozí distributorům a prodejnám konec?
V dnešní globalizované a celosvětově komunikačně propojené době, kdy není problém nakupovat na zahraničních eshopech, ať už evropských, amerických nebo asijských, také v cyklistické branži na síle nabírá fenomén Direct Sales, tedy prodej od výrobce přímo k zákazníkovi bez mezistupně, jímž tradičně byli distributoři a kamenné prodejny. Je to logické. Při přímém prodeji může zákazník zboží získat za nižší cenu, než když se v řetězci potřebuje ještě “nakrmit” distributor a kamenné prodejny.
Jsou značky, které se na přímý prodej zákazníkovi zaměřují již od svého vzniku. Například Canyon a YT. Nově ale přímý prodej zákazníkovi nabídnou i značky, které tento způsob obchodování dlouhé roky odmítaly. Například Specialized, zatím tedy pouze v USA. Ten Specialized, který roky tvrdil, že je tento typ prodeje nesmysl, protože jako prémiová značka chce předat kolo seřízené a připravené k jízdě u svého smluvního partnera.
Důvodů, proč změnili názor, bude více. Například marže. Pokud totiž kolo distribuují sami a z prodeje vynechají “krámského”, výrazně si tím zvýší marži. Obchody budou ale existovat dál, takže lidé tam budou jezdit alespoň na servisy. A snad i pár věrných zákazníků krámským zůstane.
V neposlední řadě jsou “na vině” i zákazníci. Naučili jsme se, že na YouTube najdeme kdejaký návod, co se kol týče, a navíc chodit hodiny po obchodě a okukovat kola nám už může být trochu trapné. Na internetu ostatně výběrem našeho budoucího kola můžeme strávit hodiny, dny, věky, bez ohledu na otevírací dobu obchodů. A nakonec tam můžeme kolo i koupit. Je to pohodlné, může to být levnější a nikdo nám nebude rozmlouvat naši volbu, i přesto, že pro nás třeba kolo není nejvhodnější.
Samozřejmě to ale má své nevýhody:
Nemožnost osobního testování kol. To je první velká nevýhoda, kterou bych rád zmínil. Není totiž nad to si na kolo sednout a projet si ho alespoň před prodejnou.
Omezený servis a údržba. Pokud vlastníte nářadí a umíte s ním zacházet, jste úplně samostatní. Vy ostatní, kdo se spoléháte na servis externí, můžete narazit i na vyloženou neochotu některých servisů. Faktorů, proč servis nechce Vaše kolo vzít, může být celá řada, ale jedním z hlavních obvykle je to, že kolo není u obchodníka zakoupené a servisák ho nezná. To obvykle způsobuje průtahy, kvůli kterým narůstá cena servisu. Navíc bývá servisák zavalen koly z obchodu, ve kterém pracuje, tak proč se trápit s kolem cizím.
Omezená osobní interakce. Při nákupu kola přes Direct Sales nemáte osobní interakci s prodejci, kteří by Vám mohli poskytnout odborné rady a doporučení ohledně výběru kola. Kvalifikovaný personál v tradičních prodejnách může pomoci zákazníkovi vybrat takové kolo, které nejlépe vyhovuje jeho potřebám.
Délka doručovací doby. Na webu objednaná kola mohou v extrémních případech dorazit až po několika měsících, i když na webu je napsáno datum dodání např. za 14 dní. Jak se říká: Slibem nezarmoutíš. Proto je vždy dobré si před nákupem ověřit dobu doručení napřímo s osobou na druhé straně emailu.
Reklamace na dlouhé lokte. Jedna věc je hodit kolo do košíku, vyplnit doručovací údaje a zaplatit kartou. Ale pokud budete potřebovat kolo reklamovat, může Vás to stát nemálo času, starostí i peněz. Posílání zásilek do zahraničí je zdlouhavé a drahé.
Větší riziko nesouladu s očekáváním. Existuje riziko, že kolo, které zakoupíte přes Direct Sales, nemusí plně odpovídat Vašim očekáváním, nebo se může lišit od toho, co jste si představovali. A to včetně barvy rámu a samolepek. Vrácení nebo výměna kola může být v některých případech komplikovaná i drahá.
Na závěr bych řekl: Je jen na Vás, jaký typ nákupu si vyberete. Podle mě však prémiové značky zůstanou v kamenných prodejnách a nebudou se stěhovat na internet, kde ztrácejí kontakt se zákazníky. Zkrátka nebudou chtít se spoléhat na to, že problémy, strasti a příběhy jejich zákazníků bude řešit jenom chatbot.