Elektrifikace v cyklistice
Za posledních pár let jsme si už na elektřinu na kole docela zvykli, ale spíš co se týče pohonu. Jenže vývoj jede naplno i v oblasti elektronických vychytávek. Při těch jednotlivých postupných dávkách se to nezdá, ale když si ty pomyslné kostičky poskládáte dohromady, zjistíte, že kolo dnes může být skoro jako transformer. Autonomní stroj, který se o spoustu věcí sám postará. Výměnou za to mu bude stačit jen jeho očista a promazání řetězu. Pokud tedy milujete moderní technologie tak jako já, následující řádky jsou určeny pro Vaše oči.
Začalo to nenápadně. První chytřejší “tacháče” s GPS byly pecka. K nim hrudní pás pro měření tepu. Kdo to měl, byl král. Ovšem netrvalo dlouho. S prvními chytrými telefony přišly i obchody s aplikacemi. Psal se rok 2009 a světlo světa uzřela legenda, která nás provází doteď. Je používaná po celém světě zhruba čtyřiceti miliony zapálených sportovců. Ano, STRAVA. První aplikace, která měřila výkon a zároveň ho na určitých segmentech porovnávala s jinými lidmi. On-line závody mohly začít.
Po nějaké době, kdy se zdálo, že nic převratného nevznikne, přišlo bezdrátové řazení. Jako první se v roce 2015 uvedlo Shimano, ale úplně dokonale bezdrátové to nebylo kvůli externí baterii a nutnosti k ní vést drátky. V roce 2021 způsobil průlom SRAM, když přišel s plně wireless řešením s integrovanou baterií.
Následovaly elektronicky ovládané měřiče tlaku v pláštích a vidlicích, a taky teleskopické sedlovky. Tento monitoring tlaků má výhodu v tom, že už to sami nemusíte zkoušet a sledovat. Aplikace v telefonu vám řekne, jestli je potřeba dofouknout a jaké nastavení je pro Vás to správné. A co se týče teleskopické sedlovky. Představte si, že se sedlovka či sedlo během závodu vlivem pádu rozbije. Při bezdrátovém řešení jednoduše vytáhnete rozbitou a zasunete novou. Spárujete, jedete. Díky tomu to mohl například Vlad Dascalu i poté, co zlomil sedlo, dotáhnout v Albstadtu na stupně vítězů.
Neocenitelnou výhodou elektrifikace řazení je jeho customizace. Páčky se dají nastavit dle libosti, a to jak na sadě pro horská kola, tak na kole silničním. Řazení jde zlehka, velice rychle a hlavně přesně. Je to jak z reklamy: Nemusíte se soustředit na řazení. Zůstal čistý zážitek z jízdy.
Říkáte si, už dost! Víc už se toho nevymyslí! Chyba lávky. Pokud totiž v zimě raději jezdíte na trenažeru a máte rádi moderní technologie, nemůžete si nechat ujít Zwift. Technologii pro chytrý trenažer. Tedy, dá se použít i u sprostého trenažéru, pokud na kolo nainstalujete kompatibilní snímače. Zwift pak porovnává Vaši jízdu s dalšími jezdci. Je to trochu jako hrát počítačovou hru, ale nesoupeříte s počítačem, ale s reálnými časy lidí v reálném čase. Propojte aplikaci na Discord a můžete spolu i mluvit a hecovat se.
Tak se protáhněte a jděte na to. Nikdy totiž nevíte, kam se dá náhodou dostat. Představte si, jak si doma závodíte jako Ella Harris, a díky výhře online vás draftuje profi stáj. Dobrý ne?