/ Blog / Tech

Datum: 28. 7. 2022, autor: MŠV

V polovině července se ve Frankfurtu nad Mohanem konal Eurobike. Největší světová výstava kol, komponentů a vůbec všeho, co k cyklistice patří. V tomto článku bych chtěl za sebe shrnout své pocity a postřehy z této akce.

Na Eurobiku jsme společně s kolegou Tomem Kvasničkou byli na pozvání od Orange Bikes, za což jim patří můj velký dík. Tomáš jezdí na Eurobike každý rok, ale já jsem nikdy předtím nebyl na něčem tak monstrózním. Opravdu. Nemohl jsem se zbavit pocitu, že prostor, na kterém se to konalo, byl velký ne jako pražské Výstaviště Letňany, ale spíš jako celé letňanské sídliště. Mezi obřími dvoupatrovými halami jsme se naběhali jak zemědělci pro dotace. Naštěstí nebyl problém u některých stánků dostat kafe či vodu a hned první večer i plnou náruč piv zdarma, o což se postarali lidé od Evoc. 

Asi nejzásadnější pro mě byl pocit, že cyklistika se brzy začne ubírat hlavně elektrickým směrem. Řekl bych, že 80% všech vystavených kol bylo s motorem. Navíc se zdá dosavadní velikost motorů výrobcům moc velká a snaží se vyvíjet menší. To se jim daří.  Budoucnost tedy vidí výrobci vcelku jasně. Ostatně my ten trend na Singltreku pod Smrkem vnímáme také.

Další novinkou a možným trendem budou motory se zabudovanou převodovkou. Proč si to myslím? To proto, že jsme nedokázali dostat přes davy zájemců u stánku Intra Drive. Líbí se mi, jak firma o třech lidech s jasnou vizí dokáže zaujmout a snad již brzy sériově vyrábět vlastní výrobek s rozsahem 430%. Skvělé také je, že motor bude mít příruby standardu Shimano, takže bude fungovat na většině kol. Navíc bude buďto s řetězem, nebo s řemenem. K tomu všemu můžete koupit motor i s baterií. A cena? Měla by se pohybovat asi okolo 2000 Euro. 

Gravel kola byla také skoro všude. Jako by se zdálo, že budeme jezdit v budoucnu hlavně na e-biku, ale když budeme chtít natočit víc kilometrů, budeme mít jako druhé kolo místo silničního kola právě Gravel. Sem tam byly k vidění i Gravely na 29’’ obručích. Často pak byly doslova zavaleny brašnami a taškami na bikepacking. Jednou z firem, která mi v tomto udělala velkou radost, je česká firma Acepac. Kluci z Náchoda byli moc fajn, přivítali nás Kozlíkem a prohodili s námi kus řeči.

Poslední odstavec bude patřit barvám. Výrobci se tam dělili na ty, kdo dávají přednost křiklavým a pestrým vzorům a ty, kdo naopak využívají jednoduché vzory s pastelovými, tlumenými barvami. Já osobně se kloním spíše k té druhé části spektra. Přijde mi to mnohem elegantnější a modernější

Celé bych to shrnul takto. Pokud se opravdu zajímáte o dění v cyklistice, rozhodně nebude stačit lístek do smutných Letňan. (Který mimochodem stojí skoro stejně. 250 Kč jednorázově oproti 15 EUR na Eurobike.) V Letňanech totiž vůbec nejde o novinky a technologický posun, ale jen o to prodat v jakoby slevách co nejvíce věcí. Eurobike je svátek a každý nadšenec do kol by ho měl alespoň jednou navštívit.