Michal píše: Fat C*nt
Nestává se mi moc často, že by mě nějaké téma tolik oslovilo, nebo chcete-li zasáhlo na první dobrou. Možná se ve mě zdvihla vlna morálky. Nevím. Zaujala mě kampááááň, ve které nikdo nechce tie motýle. Značka Fat Lad At The Back vyvěsila na reklamní tabule plakáty s nápisem Fat C*nt. Pro anglicky nehovořící jde o to, že místo hvězdičky jde doplnit buďto A. Což by se pak překládalo jako Tlustí nemohou. Nebo U. Překlad by pak byl čistě pejorativní. V dodatku pod tímto nápisem je pak Actually fat can - Ve skutečnosti tlustí mohou.
Fat Lad At The Back je značka, vyrábějící cyklistické oblečení nadprůměrných velikostí. V posledních několika letech tedy oblečení pro ty, kdo nosí L a víc. Jejich posláním je inkluze v cyklistice. Člověk by si řekl, že v roce 2022 už tak nějak bude známo, že cool je přece přát druhým jen dobré a mít upřímnou radost z toho, když i lidé prostorově výraznější najdou zálibu ve sportu. No, kéž by byla společnost taková.
“Víme, že je to kampaň, která rozděluje. Ale musíme upozornit na to, co se děje silnějším cyklistům a lidem kteří cvičí, ale nejsou jako z katalogu,” řekla při zahájení kampaně Lynn Bye, spoluzakladatelka Fat Land At The Back. “Přiměla nás k tomu šikana na sociálních sítích pod fotkami modelek propagující naše výrobky. Posmívat se někomu za nadváhu může mít dlouhodobé následky pro psychický stav těchto lidí.” Lynn poukázala na to, že u jejich reklamních fotek na sociálních sítích lidé běžně přidávali do komentářů emoji hrochů či psali, že tom těsném oblečení modelky vypadají nechutně!!!
Modelka Lisa Townsend, která se stala cílem těchto urážek, k tomu řekla. “I když to pro mě nebylo lehké období, dají se na něm najít pozitiva.” Díky tomuto zážitku potkala komunitu úžasných žen, které ji podpořily svým “Sakra, takhle ne!”, a bylo prý opravdu emotivní slyšet i od druhých, jaké zkušenosti mají cyklistky obdařené křivkami.
“Tuk pro nás nikdy nebyl negativním slovem,” zdůraznila Lynn Bye. “Tlustý je jen další přídavné jméno.” Společnost by se podle ní měla přestat na tlusté lidi dívat jako na někoho méněcenného. “To, že máte pár kilo navíc, přece nedefinuje to, jaký jste člověk.”
Firma Fat Lad at The Back zkrátka chtěla, aby se začalo o tomto problému ve společnosti mluvit, některé lidi v tomto směru vzdělat a naučit je přijímat jiné lidi všech velikostí. A jak sami jistě vnímáte, pustila se do toho ve snaze opravdu zaujmout s pořádně ostrými náboji. “Možná v tom vidíte, že tlustí nemohou, ve skutečnosti je to však #tlustimohou”, vysvětlovala Lynn Bye použití slov s hvězdičkou umožňující dosazení různých významů.
Reklamní kampaň běžela v Británii od července a nakonec na svou, byť dobře myšlenou kontroverznost dojela. Na konci září byla britským úřadem pro dohled nad reklamou shledána jako urážlivá, a musela být stažena. Firma rovněž dostala varování ohledně svých budoucích reklam.
Lynn Bye nad rozhodnutím úřadu vyjádřila hluboké rozhořčení. Říká, že vždy věděla, že ta reklama je “na hraně”, ale že toto téma je tak moc důležité, že to považovala za ospravedlnitelné.
Nakonec však díky tomu, že reklama dostala ban, si ji možná zapamatuje ještě více lidí? No, taky si myslím, že by to bylo víc než potřeba. Tlustí mohou. Tečka. #tlustimohou #actuallyfatcan