Michal píše: Jak si vede Stage EVO v mojí stáji
Zrání. Tak nejlépe bych asi popsal svůj aktuální stav mysli i těla, vzhledem k blížící se čtyřicítce. Věci, které jsem dřív považoval za nutnost, postupně ztrácí na důležitosti, nebo se transformují trochu jiným směrem. Proto byla nabíledni otázka, jestli na novém kole opravdu potřebuji mít velké zdvihy 150 - 170 mm.
Usoudil jsem, že nepotřebuji a rozhodl jsem se vyzkoušet ostřejší geometrii kombinovanou se zdvihy, které mají blíž k XC. Tedy vlastně něco, co by se dalo popsat jako moderní trail bike.
Myšlenka byla prostá. Získat takovou zakázkovou stavbou velmi technicky schopné kolo, na kterém se bude dát jezdit celý den a které mě nebude vyčerpávat zbytečnou váhou ve formě vysokých zdvihů či super širokých noh vidlice, v kombinaci s plášti skoro až pluskových rozměrů 2.5”-2.6”. Doma bude na Singltreku, ale když budu mít dobrodružnou náladu, užiju si na něm spoustu zábavy i na těžších trailech.
Rozklikl jsem katalog a podle těchto kritérií mi u Orange Bikes vyšel model Stage EVO. Zdvihy tohoto modelu se zastavily na 130 mm vpředu a 120 mm zadní stavby. Zdá se to málo? Pro někoho, kdo lítá v bike parcích a skáče přescesťáky, to málo skutečně bude. Ale na hladké stezky, lesní cesty (a taky na technické kamenné chodníky, kde jedete spíš pomaleji) je toto kolo ideální.
A to není všechno. Když mu nazuji hladší, užší pláště a vyrazíme společně na nějaký maraton, nebo hobby závod v cross country, určitě nezklame. Má potenciál skutečného univerzála. Další směr, kde rozhodně najde také uplatnění, je all mountain “na těžko”. Dnes již na trhu najdete spousty brašen všemožných výrobců. Ke kolu, které je ručně svařované, lakované i polepované malou firmou v Halifaxu, jsem si vykoumal, že se skvěle budou hodit brašny a doplňky od Rebelt.cz, což je malá česká firma, ve které vznikají designové brašny, batohy, ledvinky na zakázku.
Pokud se vám Stage EVO líbí, ale netoužíte po devětadváce, Orange má v nabídce model Five EVO. To je takřka totožné kolo, jen jsou na něm menší obruče a zdvihy má o jeden centimetr vyšší. Kola se dají koupit v různých specifikacích a na výběr je dokonce až z osmi barevných variant. Další konkurenční výhodou je možnost zakoupit jen rám s tlumičem, případně chassis, tedy rám s tlumičem a vidlicí. Zbytek si pak můžete poskládat přesně podle vlastních požadavků a priorit.
Vloni pak také firma Orange Bikes obnovila službu opětovného nalakování rámu. Můžete tak mít klidně každou sezónu nové kolo, avšak bez nutnosti řešit prodej na bazaru nebo nafukování garáže. Navíc tato strategie jde ruku v ruce s moderním směrem udržitelnosti. Která značka vám dnes toto nabídne?
Stage EVO je můj třetí pomeranč. Před ním jsem měl super enduro Alpine 6 160/170 mm 27,5” a Stage 5 135/140 mm 29er. Každý měl něco do sebe a byl určený trochu k jinému ježdění. Takže už tak nějak vím, co čekat.
U Stage EVO mě ale čekalo obrovské překvapení. Zprvu jsem to považoval za placebo efekt nového kola, ale brzy jsem pochopil, že kolo je fakt mrštné a přesto má dobrý balanc ve vyšších rychlostech. Nové evíčko nepatří mezi kola s nejkratší zadní stavbou, přesto se nebojím konstatovat, že jeho ovládání i ve vyšších rychlostech není tupé a nepotřebuje sílu, jakou bylo potřeba vynakládat u starého typu enduro kola Alpine 6. Ten vyžadoval vyloženě tvrdé zacházení. Na druhou stranu odměňoval jezdce jistotou, jakou jen tak u jiných kol nenajdete.
Prudké sjezdy moc rád nemám, ale na Stage EVO je jejich zdolávání hračka. Může za to vlastnost těchto anglických kol, a tou je nízký střed. Proto doporučujeme kliky 170 mm namísto 175 mm.
A jak se na něm jezdí? Ve zkratce, nejezdil jsem rychlejší kolo. Je to opravdová stíhačka mezi trailovými koly. Stage EVO je výborně ovladatelný a točí skoro sám. Za pedálem jde perfektně i přes průměrnou váhu, i přes v podstatě základní verzi pohonu, kterou jsem zvolil. Má rada na závěr tedy je: Nekoukat kriticky na váhu kola, ale spíš na obvod vlastního pupíčku. A teď mě omluvte, jdu hubnout.