Michal píše: Report z Eurobike 2023
Rok se s rokem sešel a já jsem měl opět tu skvělou možnost navštívit ten nejlepší a největší cyklistický veletrh v Evropě, Eurobike ve Frankfurtu nad Mohanem. Ti, kdo loni nebyli moc nadšení z mé predikce nárůstu elektrifikace v cyklistice, nebudou nadšení ani letos. Stačilo totiž prvních pár minut a bylo jasné, že pokud elektrokola loni dominovala, tak letos se zdála situace (z pohledu klasických kol) přímo devastující! Takže ať už je Váš postoj k elektrokolům jakýkoli, sepsal jsem pro Vás takový krátký report, co nás na letošním Eurobike zaujalo.
Z toho, co jsme s naším šéfem Tomášem viděli, soudím, že nás čeká budoucnost jako řemen! Pinion totiž představil nový motor E1.12 a E1.9 s převodovkou jako součástí motoru a řemenem, který kolo pohání. Výhody tohoto systému jsou jasné. Řemen je v podstatě bezúdržbová záležitost. Díky integrované převodovce v motoru se těžiště přesouvá do středu kola a k zemi. To znamená, že kolo bude sebevědomé a stabilní. V neposlední řadě pak odpadá strach o přehazovačku či patku, tolik náchylné k ohnutí či zničení.
Musím říci, že výstavní plochy Shimano a SRAM byly pro mě trochu zklamání. Sice byly velké, ale nebylo v nich nic zajímavého. Žádná velká novinka. Nic, kvůli čemu bych psal domů.
Na druhé straně tady byla spousta malých stánků, které moje oči doslova hypnotizovaly. Krásná nadčasová ocelová italská silniční kola střídala supermoderní karbonové stroje. Jako by zde ožíval odkaz dob minulých a výrobci se vraceli zpět k minimalismu a krásné ruční práci.
Rock Machine měl vystavené nové prototypy Whizz. Konečně jsem měl možnost vidět tyto skvosty naživo. Rámy se budou tisknout z hliníku na 3D tiskárnách. V domácích podmínkách pak můžete měnit geometrii kola. Jednoduchým otočením vložek tlumiče můžete získat zdvih rámu 140, 160 a dokonce až 180 mm. Kabeláž bude vedena venkem, ale můžete ji mít i uvnitř rámu. Standardně bude kolo dodáváno jako mullet. Do zadní stavby se ale vejde i 29 kolo. Geometrie už od oka křičí: Vem mě kamkoliv a bude se ti to líbit. Rám má skutečně neotřelý design a já doufám, opravdu pevně doufám, že Whizz bude k vyzkoušení už příští rok i v naší půjčovně. Bohužel zatím nemám žádné oficiální informace, jestli to Rock Machine stihnou už na jaro 2024.
Začala se také množit kola kategorie e-SUV. Jsou to zpravidla celoodpružená kola 100 - 120 mm. Mají pohodlnou cestovní geometrii. Jsou osazena nosiči a často i světly. Samozřejmostí je pak motor s baterií větší kapacity. Jelikož je e-SUV nová kategorie, tak každý výrobce těchto kol jde trochu jinou cestou. K vidění byly na hladkých i hrubých trailových pláštích. V čem se naopak výrobci e-SUV víceméně shodují, je velikost obručí. Jasně zde převládaly devětadvácy. Takže pokud máte chutě se toulat, může se z Vás takto stát nezadržitelný e-Poutník.
Velmi mě bavila výstavní plocha Fidlock. Jenom jsem si říkal, že lidé s piercingem by se v jejich stánku měli pohybovat opatrně! Fidlock nabízí magnetické řešení snad pro všechno. Desítky druhů přezek všemožných tvarů, určených pro spojení všemožných popruhů. Na magnety se spolehli, i co se týče uchycení výstavních regálů. Super nápad a originální řešení. Co se určitě může hodit, je jejich systém pro uchycení mobilního telefonu na řidítka nebo přímo do představce. (Mám objednáno na silničku, recenze bude!) Samozřejmostí jsou dnes už legendární magnetické lahve. Na ty nedáme dopustit. Vydrží i ostrou jízdu lesem, sundávají se snadno a ještě snadněji se nacvakávají zpět. Zatím mi u nich ale chybí řešení pro Apple Airtag na sledování kola, jaké nabízí například Muc-Off.
Když srovnám situaci s loňským ročníkem, tak kromě elektrokol byly opět hojně a možná ještě hojněji vidět gravel kola. Díky tomu a mé víře v rozvoj tohoto segmentu jsem s kolegou Tomášem uzavřel sázku na další tři roky. Já věřím v růst prodejů. Tomáš je zkušený vizionář, ale bere to spíš jako módní vlnu. Ten spíš očekává stagnaci až ústup. Na našich stezkách ale občas jezdci na gravelech vidět jsou. Převážně tedy ti ze zemí bývalého NDR. Ale třeba v Praze, když se projedete v odpoledních hodinách podél Vltavy na Vrané, uvidíte gravelů víc než silničních kol.
Bylo opravdu povzbuzující vidět, jak se cyklistický trh opět nadechuje. Firmy nám opět do života přináší vizuální radost i chytré vychytávky, ulehčující život v přírodní i městské divočině. Tak, a co si myslím, že nás čeká příští rok? Touha po dobrodružství bude v lidech spíše narůstat. Čekám tedy další rozvoj e-SUV a gravel kol. Mně osobně by se líbilo, kdyby přišel nějaký výrobce vidlic s řadou čistě pro elektrokola s průměrem nohou 36 mm a v délkách 100, 120, 140, 160 mm. Tuhost vidlice na elektrokolech je v mých očích zásadním faktorem v pohodlí a bezpečnosti jezdce. Rád se však příští rok nechám překvapit!