Michal píše: Vyměň duši za bezduši
Samozřejmě, mám na mysli duši v pláštích Vašich kol, jinak Vám do duše mluvit nebudu. A proč bych Vám přejít na bezdušáky doporučil? Tak třeba podle zkušeností ze Singltreku pod Smrkem. Ač jsou naše stezky technicky nenáročné a vhodné pro všechny, stejně se stává, že je potřeba servisní podpory kvůli výměně propíchnuté, procvaklé či roztržené duše. A jako čistý a dlouholetý bezdušák si říkám, kolik starostí se dá ušetřit přechodem na bezdušový systém.
O to překvapivější pro mě bylo, když jsem za jediný víkend měnil tři duše zákazníkům, kteří mají pro bezdušové použití ráfky s plášti připravené. Hlavní argument zákazníků byl, že se jim nechce náročná údržba řešit. Ale je tomu opravdu tak?
Špatnou pověst bezdušáky získaly hned na samém začátku. Bylo jen pár firem, které vycítily trend. A stejně, jako to bylo na začátku s teleskopickými sedlovkami, každá značka měla své řešení. Až časem se etablovalo v podstatě jednotné řešení napříč značkami. Například já jsem si tehdy koupil sadu Joe's, ve které byl tmel a gumový pásek do ráfku s integrovaným ventilkem. Bylo to snad nejhorší možné řešení. Jak se říká: Zkušenosti si nekoupíš, ale vyjde draho je získat. A to ani nemluvím o kompatibilitě plášťů a ráfků.
Když jsme nedávno s kolegy na Singltreku vedli debatu o bezdušových systémech, já se bezduší bezvýhradně zastával. Argument proti mě byl: Víš, proč to ty chceš a lidi ne? Protože jsi řešič!
Něco na tom asi bude, ale v mých očích se situace hodně změnila. Pro příklad: Měl jsem na ráfcích Remerx 2030 27,5 během několik sezón pláště Maxxis a WTB. Na ráfcích Remerx 2030 29er pak Maxxis a Continental. Bez problémů. No. Ty WTB šly dolů hodně špatně, ale tlak držely. Se vzájemnou kompatibilitou tedy problém není.
To, na čem záleží nejvíc, je použití dobré pásky do ráfku. Já dávám Tesa pásku, nebo jí velmi podobnou pásku od Force. Kolega Kuba má dobré zkušenosti s výdrží Gorilla tape, avšak jedním dechem dodává, že po ní v ráfku zůstává hodně lepidla. A to pak čistit je dost opruz.
Ale jak říkám, dnes se již tímto ve většině případů zabývat nemusíte. Výrobci jsou připraveni a na trh jdou už kola s osvědčenými řešeními. Podle mě je tak opravdu škoda nevyužívat výhod, které tyto komponenty nabízejí. Například možnost vozit nižší tlaky a tím si zvýšit adhezi. Zároveň se nemusíte bát procvaknutí duše ráfkem na výraznější nerovnosti. Propich pláště například jehličím, špendlíkem, trnem hravě zalepí zvulkanizovaný tmel. Já osobně mám dobré zkušenosti se Stan's Race a Muc-Off, na servisu Singltrek Centra použíme CafféLatex. Další výhodou je pak samozřejmě úbytek váhy na obručích. Díky tomu se budou snáz roztáčet.
Upřímně přiznám, že ani tmel nezachrání všechno. Pokud dojde k většímu roztržení pláště, je po všem. V takovou chvíli je dobré mít po ruce duši a něco, čím zakryjete díru v plášti, aby duše při nafouknutí nelezla ven a následně neexplodovala. V USA se používají stodolarovky. V našich podmínkách doporučím kousek z nějaké tlustší košilky do šanonu. Další oblíbenou přidanou ochranou jsou vložky/inserty do plášťů, na kterých v případě nouze dojedete domu i bez vzduchu v plášti. Toto téma si však nechám na příště.
Váháte nad bezdušovým systémem? Nebojte se ho vyzkoušet a uvidíte, že se nebylo čeho obávat. A kromě každoročního dolití tmelu a občasného dofouknutí tlaku do plášťů se budete moct soustředit je na zábavu na stezkách, třeba na Singltreku.