Mudhugger. A bláto nemá šanci
Podzim se přiblížil a voda, která nám často chyběla v létě, se začala koncentrovat nad našimi hlavami, aby klidně i po několik dní bičovala naše oblíbené traily, cestičky a skalky napříč celou naší krásnou zemí, či aby se jako jemný opar lnula nazrzlým listím starých buků. Právě teď nastal ten čas, kdy si alespoň někteří z nás začínají zateplovat záda před vlhkostí a prochladnutím. Záda umí pěkně potrápit. Kdo by chtěl být mimo provoz i několik týdnů? Tak co s tím?
Existuje více způsobů, jak se ochránit. Můžete si koupit super drahou kombinézu, která sice nepromokne, ale stojí třeba osm tisíc korun a člověk se v ní docela zapaří. Můžete sice pod ně vrstvit oblíbené technické vrstvy prádla, jenže to Vám zase bude strašné vedro.
Jako nejúčinnější řešení se nám prokázaly blatníky. Je to stejné jako s domem. K pohodlí v něm je nejdůležitější, aby nevlhnul odspodu.
Firma Mudhugger pochází z Velké Británie. Ze země, kde má většina jezdců vystudovanou Vysokou školu Blátivého trailu. To už samo o sobě dává jistotu vysoké účinnosti, a navzdory neustálým šťouchancům Jeremyho Clarksona stran britských produktů, i velmi dobré kvality výrobků. Pomyslnou třešničkou je pak fakt, že materiály jsou recyklované a recyklovatelné. Jejich instalace je jednoduchá a dají se připevnit na 99% kol. (Reálně na 100%, ale abyste si nemysleli, že jsme namyšlení, dal jsem jedno procento plonk) :)
Pěknou video recenzi blatníků zpracovali například v posledních letech na vrchol stoupající GMBN.
Účel blatníků ale nemusí mít souvislost jen s mokrým pozadím a zády, či bahnem v obličeji. Pokud máte rádi trailové ježdění, možná používáte teleskopickou sedlovku. Dnes je k sehnání mnoho značek z celého světa za ceny v řádu cca tři až osm tisíc. Některé se dají rozebrat na prvosoučástky, jiné nedovolí ani výměnu vzduchové patrony. Nejhorší ale je dostupnost náhradních dílů. Nedávno jsme s kolegou Tomášem jednomu zákazníkovi řešili nefungující patronu teleskopky a zjistili jsme, že nová patrona je dostupná jen v Německu, kde měli poslední kusy, a další pak budou až v řádu měsíců. Tím se snažím říct, že údržba komponentů na kole je, víc než kdy dřív, aktuální téma. Tímto oslím můstkem se pak dostávám zpět k blatníku, který skvěle teleskopickou sedlovku chrání před vodou, blátem, prachem, a tím velice prodlužuje její životnost. Na internetech jsem pak viděl i kola s kombinací velkého i malého blatníku v zadní stavbě. To kvůli co nejlepší ochraně tlumiče.
Pokud váháte kvůli ceně, pak vězte, že blatníky jsou z kvalitního plastu a jen tak něco je nepoškodí. Přitom váha zůstává velice dobrá. Přední blatník se pohybuje dle velikosti okolo 78g a zadní se zastavil na zhruba 258g. Upřímně, reálně mnohem víc váží nářadí, které vozím s sebou, takže přemýšlet nad váhou podle mě nemá smysl. Navíc jízdu v zimním období považuji spíše za udržovací než výkonnostní. Celodenní výlety při špatném počasí budou provozovat jen ti nejzapálenější z nás a profíci samozřejmě.
Blatníky dávají dostatek místa i širokým plášťům o šířce až 3”. Zadní blatník má v nejširším místě až 10 cm. Blatníky jsou dle velikosti kol různě dlouhé. Tudíž kompatibilita s různými koly a rámy je zaručena.
Přední blatníky jsou dostupné s univerzálním uchycením na zip pásky, vhodné na každou vidlici, nebo s uchycením přímo na určitou vidlici pomocí jednoho šroubu. Ale pozor. Jen u novějších ročníků a určitých typů a určitých zdvihů. Pro kompatibilitu vaší konkrétní vidlice nám napište raději předem dotaz na info@singltrek.cz. Pokud se vám nechce nic moc řešit, zvolte ty univerzální.
Instalace zadního blatníku je pak někdy i otázkou kreativity. Ale naštěstí je na Youtube dost a dost videí, které podají pomocnou ruku. K dispozici je samozřejmě i náš servis, nebo jak jsem psal výš, přítel na emailu info@singltrek.cz.