/ Blog / Tech

Datum: 25. 10. 2022, autor: MŠV

Rozhodujete se pro nový nebo první lepší bike? A rozhodujete se správně? Tuhle otázku jsem se nebál si položit za Vás. Nechci, aby to vyznělo povýšeně. Já svou pravdu nevnímám dogmaticky. Ovšem správný výběr kola může být naprosto klíčový pro Vaši radost z jízdy. A u té, to začíná a také končí.

Na trhu je dnes nepřeberný výběr kol všemožných zdvihů, geometrií a technologií odpružení. Dlouhá léta (až na pár výjimek) nešlo koupit pořádný trail bike. Často byla a dodnes jsou XC kola nabízena jako trailová kola. Neříkám tím, že se na nich nedá řádit na trailech. Rozhodně dá. Jsou však určena a vyvíjena zejména pro profi jezdce, tedy pro jezdce s velmi dobrou technikou jízdy a vysokou výkonností. XC kola jsou obvykle lehká, krátká, s menšími zdvihy a jezdec je na nich více položený. 

Možná Vás to překvapí, ale myslím si, že váha kola není tak důležitá jako geometrie. Opravdu. Pokud neměříte 155 cm a nevážíte 50 kg, tak podle mě není zásadní rozdíl 13 a 14 kg.

Měl jsem různá kola. Šestadvacítku na V-brzdách, XC full na devětadvacítcách, superenduro se zdvihy 170/160 mm. Nyní mám trailovou střelu 140/135. Každé bylo jiné. 
Přesně pak kopírují můj vývoj. Začalo to u výkonu, pokračovalo posouváním limitů, až plynule přešlo do zábavy a té zatím trvá. (Samozřejmě mezi tím vším nemohly chybět jako zpestření Gravel hrátky) 

Jak by tedy mělo vypadat kolo pro jezdce, který má rád především flow traily, tedy víceméně hladké traily, na kterém se občas objeví kořen či pár kamenů? Já bych rozhodně volil kola velikosti 29”, a to i v případě nižší výšky jezdce. Rozhodně se nebojte delší geometrie. “Hravá” kola jsou přežitek. Ty nechte sjezdařům. Delší geometrie vám totiž dá stabilitu, pohodlí a jistotu ve vyšších rychlostech.

Zdvihy na trailové ježdění rozhodně nemusí mít 160, 150 ani 140 mm. Ideální poměr je 115-120 mm vzadu a 130 mm vpředu. Jsou to stále pohodlné zdvihy, se kterými se nemusíte bát vyjet ani na techničtější traily, a přitom nebudete s sebou tahat zbytečnou váhu.

Úhel hlavové trubky bych si představoval okolo 65º. Úhel sedlové trubky naopak vzpřímenější, to pro pohodlnější jízdu. Osvědčilo se mi 74º-76º.

Co se týče systému odpružení, já osobně mám radši jednodušší řešení a nejvíc se mi líbí uložení tlumiče podélně horní rámové trubky. Složitá přepákování či tlumič uložený v rámu jsou z technického hlediska zajímavé, já jsem však stará škola. Čím složitější je nějaký systém, tím víc se toho v něm může rozbít. Hledání problémů může být delší a v konečném důsledku i dražší.

Určitě by také neměla chybět boost technologie. Tedy širší náboje. Tedy 15x110 a 12x148 mm. Šroubovací středové složení je také dlouhodobě považované za spolehlivější.

Jak tak teď koukám do tabulek, náhoda tomu chtěla, že mi z toho vyšel Orange Stage Evo :) Ovšem abyste neřekli, že článek píšu jen kvůli reklamě, musím přiznat, že u nás doma na háku visí kolo mojí manželce, a i když oranžové je, není to Orange. Je to Giant Trance. Nejsem fanoušek jejich systému odpružení zadní stavby, nazvaného Maestro. Musím ale uznat, že po technické stránce je velice pěkně funkční.

Zkrátka jsem trochu škrt. Dvě ložiska po sto dvaceti korunách mě připadají víc sexy než sada ložisek za dva tisíce. Navíc Orange Bikes má doslova za pár stovek vlastní sadu na lisování ložisek. Takže si je můžete doma vyměnit sami a nemusíte čekat, než se na Vás dostane řada v servisu.