/ Blog / Tech

Datum: 4. 1. 2024, autor: MŠV

Nikdy bych neřekl, že zažiju dobu, kdy budu číst v článcích ze světa cyklistiky pojmy jako “Shimano” a “moderní otroctví” společně v jedné větě. Tedy ne, že by tento problém mělo přímo Shimano. Má ho jeden z jeho hlavních dodavatelů. Oním dodavatelem je malajsijská firma Kwang Li Industry, která pro Shimano montuje některé součástky.

Vykořisťování zahraničních dělníků ve firmě Kwang Li Industry odhalila investigativní reportáž v britském deníku Telegraph.* Novinářům se podařilo doložit nekalé praktiky při zaměstnávání dělníků z Nepálu a případ fyzického násilí vůči bangladéšskému dělníkovi. 

V reakci na toto odhalení společnost Shimano uvedla, že ve společnosti Kwang Li Industry zahájila vyšetřování a že pracuje na co nejrychlejší nápravě. Andy Hall, britský odborník na pracovní právo, pro Telegraph uvedl, že zkušenosti dělníků v Kwang Li Industry naplňují několik ukazatelů nucené práce podle Mezinárodní organizace práce (ILO) a dají se přirovnat k modernímu otroctví.

Vliv ochlazení trhu

Společnost Shimano působí v Malajsii od roku 1990. V červenci 2021 byla společnost nucena uzavřít své továrny v zemi kvůli covidové pandemii. To způsobilo v letech 2021 a 2022 značné narušení dodavatelského řetězce, jehož důsledky se po celém světě projevují dodnes. Namísto otevření nových továren v tomto období společnost Shimano zvýšila výrobu ve svých stávajících závodech a najala na práci více migrantů ze zemí, jako je Nepál a Bangladéš

Podle deníku Telegraph nechala společnost Kwang Li Industry v září 2022 provést nábor pracovníků, aby zvýšila výrobu v továrně. To se však ukázalo jako chybný odhad celkové situace na cyklistickém trhu. V únoru 2023 společnost Shimano varovala, že "silný zájem o cyklistiku během pandemie Covid-19 [vykazuje] známky ochlazení".

Pokles poptávky se projevil i v továrně Kwang Li Industry, kde v některých týdnech bylo potřeba pracovníků pouze na tři nebo čtyři směny. "Společnost však platí pouze za pracovní dny," uvedl jeden z dělníků. Deník The Telegraph rovněž popsal situaci, kdy jeden z bývalých pracovníků továrny, který se v lednu za prací přestěhoval z Nepálu do Malajsie, uvedl, že byl nucen dát výpověď po pouhých šesti měsících práce. Tato situace mu způsobila velké dluhy kvůli vysokým poplatkům za nábor, které předtím musel zaplatit.

Ojedinělý incident, nebo špička ledovce?

Cyklistický průmysl obecně nyní klade zvýšený důraz na udržitelnost a cíle ESG (Udržitelné investování, nebo také investování podle Environmentální, Sociální a Governance). ESG je forma investování, při které se kromě finančního zisku hledí také na udržitelnost a sociální impakt dané investice. Zastánci ESG podle Wikipedie poukazují hlavně na benefity spojené s vyšší finanční výkonností a nižším rizikem včetně etických pracovních podmínek v celém dodavatelském řetězci.** Za tímto účelem údajně probíhá po celém světě zvýšený počet auditů, které monitorují podmínky u dodavatelů 1., 2. a 3. úrovně. Právě podobný audit ukázal na problémy Shimana, o nichž tu píšeme. Uvidíme, co ukáží další audity. Jedná o špičku ledovce, nebo o ojedinělý případ?

Portál Bike Europe, pro svůj článek kontaktoval společnost Shimano Europe, jež obsah zprávy Telegraphu potvrdila.*** "Je to vážné obvinění, které je v rozporu s tím, čemu ve společnosti Shimano věříme. V současné době celou záležitost prošetřujeme s příslušnými stranami a použijeme odpovídající opatření, abychom zajistili vyřešení situace," zní oficiální prohlášení, které aktuálně přichází od společnosti Shimano.

Kdo krizi způsobil?

COVID s cyklistickou branží velmi mohutně zatřásl. Dá se říct, že to byla rozbuška, ale balíčky dynamitu umisťovaly samy cyklistické firmy. Určitě by krize nemusela být tak velká, kdyby jich neumístily tolik a o takové síle. Pokud Vás toto téma zajímá, již brzy se můžete těšit na pokračování.

ZDROJE:

*Lovett, S. (2023, December 7). Shimano cycling parts made by modern slaves in Malaysia. The Telegraph. https://www.telegraph.co.uk/global-health/climate-and-people/shimano-cycling-parts-made-by-modern-slaves-in-malaysia/

**Wikipedia contributors. (2023, December 25). Udržitelné investování. Wikipedia. https://cs.wikipedia.org/wiki/Udr%C5%BEiteln%C3%A9_investov%C3%A1n%C3%AD

***Bike-EU. (2018, October 9). Shimano Under Fire: Reports of Modern Slavery at Malaysian Supplier. Bike-EU. https://www.bike-eu.com/46559/shimano-under-fire-reports-of-modern-slavery-at-malaysian-supplier