Vážená cyklistická branže, udělejte takovéhle elektrokolo
Na českých cyklistických internetech platí takové pravidlo: Když chcete vyvolat diskuzi, vhoďte tam téma elektrokolo. Můžete si být jisti, že si zvýšíte čtenost tím, jak se spolu pohádají nadšení zastánci a zarytí odpůrci. Podle celosvětového vývoje to ale vypadá, že elektrokola jsou tak výrazným fenoménem, že už asi jen tak někam nezmizí. A to vyplývá nejen z toho, že elektrokola prostě jsou všude, kam se podíváte. Ale taky z toho, že redaktoři slovutných cyklistických časopisů už se nezabývají otázkou, zda elektrika ano nebo ne, ale zamýšlejí se nad tím, co od elektrokola chtějí.
Tak například v článku "Vážená cyklistická branže, udělejte takovéhle elektrokolo" redaktor britského MTB časopisu Singletrack World zauvažoval nad tím, jaké by chtěl elektrokolo. My ze Singltreku s ním sice nesouhlasíme úplně na 100%, ale má pravdu náčelník, byl by to zázrak, kdyby se taková elektrokola konečně začala dělat. Takže, co tento suše humorný Angličan od elektrokola chce?
- motor o max. kroutícím momentu 60Nm
- baterku 500Wh
- možnost připevnit na kolo dodatkovou baterku, nejlépe o více rozměrech (aspoň 250Wh a 500Wh)
- celková hmotnost kola do 20 kg
- 3 režimy podpory, něco jako Eco, Trail a Boost
- krizový režim pro návrat při téměř vybité baterce
- stav baterie na displeji jako procentuální číselná hodnota
- ovládání u levého gripu s 2 plus 1 tlačítky
- displej u představce, protože na horní rámové trubce na něj není vidět
- aktuální podpora graficky zobrazovaná ve stylu ekvalizéru
- uživatelem nastavitelné režimy podpory
- zobrazení úrovně dobití baterky, když je kolo na dobíječce
- USB port na dobíjení mobilu, Garminu, či světel
- integrované minimalistické blikačky vpředu i vzadu, pro případ, že zatmíte
- integrovaný alarm a GPS tracker včetně možnosti dálkově vypnout kolo pro případ zcizení
- motor, který můžete sami odmontovat a koupit si místo něj jiný nový
Co na tento seznam říkáte? Chybí Vám na něm něco, nebo tam něco naopak přebývá? Náš šéf Tomáš Kvasnička o tom přemýšlel a okomentoval ho takto:
- nevím, proč teď začaly být módní baterky, které jsou buď příliš velké nebo příliš malé pro normální bajkovou odpolední vyjížďku, už jsme tam byli: 500 Wh a kdo potřebuje jednou za čas víc, veze si druhou baterii v batohu
- displeje, GPSky, Stravy, Facebooky. Proč musí být elektrokolo napojeno na centrální mozek lidstva a proč potřebuju nějakou obrazovku? Dejte mi elektrokolo, které bude fungovat i bez displeje, jen s diodami na ovládání a baterii, a zapomeňte, že se k mému kolu budete chovat jako John Deere, který farmářům tvrdí, že traktory nejsou jejich a že je mají jen půjčené
- prosím, už se konečně domluvte na 1-3 přírubách pro motor a 1-3 montážních dimenzích baterky. Kola, která jezdí v terénu, ničí voda. Jejich uživatelé mají právo dokoupit si nový motor, baterii a ovládání, nebo klidně celý systém. Jenomže Vy se chcete chovat jako John Deere, že jo :)
Zdroj: https://singletrackworld.com/charged/2023/09/dear-bike-industry-make-this-e-bike/