/ Blog / Tech

Datum: 2. 10. 2023, autor: TK

Na českých cyklistických internetech platí takové pravidlo: Když chcete vyvolat diskuzi, vhoďte tam téma elektrokolo. Můžete si být jisti, že si zvýšíte čtenost tím, jak se spolu pohádají nadšení zastánci a zarytí odpůrci. Podle celosvětového vývoje to ale vypadá, že elektrokola jsou tak výrazným fenoménem, že už asi jen tak někam nezmizí. A to vyplývá nejen z toho, že elektrokola prostě jsou všude, kam se podíváte. Ale taky z toho, že redaktoři slovutných cyklistických časopisů už se nezabývají otázkou, zda elektrika ano nebo ne, ale zamýšlejí se nad tím, co od elektrokola chtějí.

Tak například v článku "Vážená cyklistická branže, udělejte takovéhle elektrokolo" redaktor britského MTB časopisu Singletrack World zauvažoval nad tím, jaké by chtěl elektrokolo. My ze Singltreku s ním sice nesouhlasíme úplně na 100%, ale má pravdu náčelník, byl by to zázrak, kdyby se taková elektrokola konečně začala dělat. Takže, co tento suše humorný Angličan od elektrokola chce?

  • motor o max. kroutícím momentu 60Nm 
  • baterku 500Wh 
  • možnost připevnit na kolo dodatkovou baterku, nejlépe o více rozměrech (aspoň 250Wh a 500Wh)
  • celková hmotnost kola do 20 kg 
  • 3 režimy podpory, něco jako Eco, Trail a Boost
  • krizový režim pro návrat při téměř vybité baterce
  • stav baterie na displeji jako procentuální číselná hodnota
  • ovládání u levého gripu s 2 plus 1 tlačítky 
  • displej u představce, protože na horní rámové trubce na něj není vidět
  • aktuální podpora graficky zobrazovaná ve stylu ekvalizéru
  • uživatelem nastavitelné režimy podpory 
  • zobrazení úrovně dobití baterky, když je kolo na dobíječce
  • USB port na dobíjení mobilu, Garminu, či světel
  • integrované minimalistické blikačky vpředu i vzadu, pro případ, že zatmíte
  • integrovaný alarm a GPS tracker včetně možnosti dálkově vypnout kolo pro případ zcizení
  • motor, který můžete sami odmontovat a koupit si místo něj jiný nový

Co na tento seznam říkáte? Chybí Vám na něm něco, nebo tam něco naopak přebývá? Náš šéf Tomáš Kvasnička o tom přemýšlel a okomentoval ho takto:

  1. nevím, proč teď začaly být módní baterky, které jsou buď příliš velké nebo příliš malé pro normální bajkovou odpolední vyjížďku, už jsme tam byli: 500 Wh a kdo potřebuje jednou za čas víc, veze si druhou baterii v batohu
  2. displeje, GPSky, Stravy, Facebooky. Proč musí být elektrokolo napojeno na centrální mozek lidstva a proč potřebuju nějakou obrazovku? Dejte mi elektrokolo, které bude fungovat i bez displeje, jen s diodami na ovládání a baterii, a zapomeňte, že se k mému kolu budete chovat jako John Deere, který farmářům tvrdí, že traktory nejsou jejich a že je mají jen půjčené
  3. prosím, už se konečně domluvte na 1-3 přírubách pro motor a 1-3 montážních dimenzích baterky. Kola, která jezdí v terénu, ničí voda. Jejich uživatelé mají právo dokoupit si nový motor, baterii a ovládání, nebo klidně celý systém. Jenomže Vy se chcete chovat jako John Deere, že jo :)

Zdroj: https://singletrackworld.com/charged/2023/09/dear-bike-industry-make-this-e-bike/