/ Blog / Tech

Datum: 25. 9. 2023, autor: MŠV

Připravili jsme pro Vás další pokračování série o nových elektrokolech v našem trailcentru, Focarini Veleno s motory Polini EP 3+. (Úvodní článek najdete zde.) V rychlosti si prosvištíme jejich parametry: Motor má točivý moment 90 Nm. Pohání ho baterie o velikosti 500 Wh. Zdvihy jsou 160 mm vpředu i vzadu, obruče jsou velikosti 29er.

Systém Polini má svoji aplikaci pro iPhone i Android, ve které si můžete značně uzpůsobit chování motoru. Motor má tři přednastavené režimy podpory. K tomu jsou tam však dva režimy volné, nastavitelné dle vlastních preferencí. To často nemají ani kola věhlasných značek s dvojnásobnou cenovkou. Stejně jako režim walk assist. To znamená, že při dlouhém držení šipky nahoru kolo vedle Vás samo krokem pojede. Toto oceníte například při nakládání kola do dodávky, či pokud máte doma nájezd pro kočárky apod. Další skvělou vlastností je možnost v aplikaci přizpůsobit velikost zadního kola. Můžete tak (máme otestováno) dát do zadní stavby místo dvacet devítky kolo s menším průměrem a udělat z něj dnes tolik moderní mullet.

Dále Vás určitě zajímá výdrž baterie. Naše dosavadní zkušenost z výdrže Italů na Singltrek Centru je zatím výborná. Za ty roky máme již opravdu hodně zkušeností s koly různých značek a různých výrobců motorů. Musíme ale říci, že motory Polini nás velmi příjemně překvapily svojí silou a nepříliš velkou spotřebou na baterii. Takže i když se může zdát, že uváděný dojezd je menší, z praktického hlediska to může být zbytečná obava.

Zákazníci se nám často vracejí se zbývajícími třiceti procenty po ujetí zhruba 40 km. Což je za nás velmi dobrý výkon vzhledem ke kopcovitému terénu na Singltreku pod Smrkem i v jeho okolí. Jak jsme si sami otestovali, Focarini Veleno klidně vyveze urostlého muže na Smrk, kde je v závěru stoupání potřeba plného výkonu a trialových dovedností, a baterie v pohodě vydrží i návrat na Singltrek Centrum. S tímto dobrodružným Italem si můžete užívat hodiny zábavy na stezkách, ať budete kdekoliv.

Osazení jsme zvolili takové, které máme vyzkoušené a je takzvaně spartánské, nebo-li půjčovně odolné. Odpružení RockShox, které je relativně jednoduše udržovatelné a výborně funkční i u modelů ze spodních řad katalogu. V našem případě se jedná o RockShox Lyrik Select a RockShox Monarch. Pohon má pak na starost nesmrtelné Shimano Deore o deseti rychlostech. To je pro elektrokolo absolutně dostačující. Rozhodně není třeba obřích kazet 10 - 52 zubů. Bohatě postačí 11 - 42 zubů. To mimochodem znamená levnější/snazší údržbu. Náhradní díly jsou k mání v podstatě v každém lepším cykloobchodě. V neposlední řadě jsou osazena teleskopickou sedlovkou. V půjčovně ji máme s ovládáním pod sedlem, avšak při objednání nového kola dostanete teleskopickou sedlovku s ovládáním z řidítek.